Monitorowanie certyfikatów i pomoc zdalna: OPIS+CENNIK (pobierz UPOWAŻNIENIE)

Infolinie:
- SUNRISE (kody aktywacyjne) 42 207 62 61 (08.00-16.00)
- HelpDesk CEPiK 42 253 54 54; 42 253 54 99
- czytniki kodów z 2DDR: 600 969 555

FAQ - zanim zadzwonisz
Infolinia SKP PRO (pn-pt):
505 859 439 (08.00-16.00)
502 301 240 (14.00-20.00)

Seminaria kwiecień i maj 2024 r.
Pierwszy cykl spotkań za nami.
Prezentowane tematy: czytaj więcej

SKP PRO stan na dzień 2024-04-20 godz:01:50:

24.03.01.1228
posiadany numer wersji jest widoczny na pasku tytułowym SKP PRO u góry bieżącego okna

Pakiet zawiera m.in.:
FISVAKT wersja: 24.02.01.892
AutoVIN wersja: 24.02.01
DataVIN wersja: 24.02.05
VIN katalog wersja: 23.09.27
(oznaczenie wersji jest widoczne na pasku tytułowym każdego programu)

WERSJE SIECIOWE:

przypominamy, że w Administracji SKP PRO, na głównym stanowisku punkty 25 i 25a powinny być WŁączone, na pozostałych - WYŁączone (szczegóły w pliku siec.txt).
Aktualizacja Pakietu SKP PRO jest możliwa na kilka sposobów, ale zalecamy korzystanie z ikony "SKP aktualizacja" z Pulpitu Windows.

Problem kodu aktywacyjnego w aplikacji autoVIN®.
Jeśli podczas uruchamiania programu autoVIN® pojawi się monit o wprowadzenie kodu - proszę wykonać ponowną aktualizację pakietu SKP PRO (ikona "SKP Aktualizacja" na Pulpicie Windows). Wystarczy pobrać wersję zalecaną.
KOMUNIKAT: Najnowsze rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie nowelizacji tabeli opłat
W dniu 20 marca 2024 r. odbyły się 3 godzinne rozmowy w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury w sprawie nowelizacji tabeli opłat. Nasi przedstawiciele uczestniczyli w spotkaniu m. in. z Podsekretarzem stanu – panem Pawłem Gancarzem oraz Dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego – panią Renatą Rychter, więcej: www.dlid.pl

[informacja grzecznościowa]:
Zapraszamy do odwiedzenia strony skp-wspolnycel.pl, gdzie właściciele stacji kontroli mogą przyłączyć się do wspólnej akcji protestacyjnej

KOMUNIKAT: "[...] Insufficient disk space [...]"
W przypadku pojawienia się komunikatu zawierającego powyższą treść, proszę wykonać jedną z poniższych instrukcji:
1) restart KOMPUTERA, po ponownym uruchomieniu SKP PRO wszystko powinno zadziałać poprawnie (nastąpi opróżnienie bufora pamięci podręcznej komputera)
2) jeśli problem występuje nadal, proszę wykonać aktualizację pakietu (nastąpi nadpisanie uszkodzonych plików). Należy użyć ikony "SKP Aktualizacja" z Pulpitu Windows.
3) jeśli to nie pomoże, proszę wykonać proces weryfikacji plików katalogu marek i modeli (nastąpi próba naprawy uszkodzonych plików). Odpowiednia funkcja jest dostępna w oknie Administracji klawisz "Weryfikacja i przebudowa" (na środku, w dolnej części okna). Wykonujemy TYLKO I WYŁĄCZNIE ETAP1 (pierwszy). Nie należy wykonywać Etapu2 (drugiego). Najczęściej zakończenie Etapu1 wystarcza do naprawy problemu. Etap 2 należy stosować bardzo ostrożnie - najlepiej
pod kontrolą informatyka, który najpierw wykona kopię bezpieczeństwa bazy danych.

CEPIK przesłał instrukcję postępowania w przypadku pojawienia się komunikatu: "Wewnętrzny błąd aplikacji. Znaleziono więcej niż jeden stan dokumentu na datę. Błąd dla: identyfikatorSystemowyDokumentu xxxxxx":
W takim przypadku - jeżeli właściciel pojazdu życzy sobie wykonania badania technicznego - diagnosta, po sprawdzeniu zgodności danych między dowodem rejestracyjnym a pojazdem, powinien wykonać badanie w trybie awaryjnym. Następnie wydaje on właścicielowi pojazdu zaświadczenie; w uwagach robi adnotację, że badanie nie zostało przesłane do CEP z powodu błędu w bazie i że problem został zgłoszony do administratora CEPIK. Następnie informuje właściciela pojazdu, że może on się poruszać pojazdem posiadając przy sobie dowód rejestracyjny i zaświadczenie – w razie kontroli policyjnej to jedyny dowód na odbyte badanie.
Do czasu naprawy błędu pojazd nie może opuszczać kraju, ponieważ w czasie kontroli służby zagraniczne mogą go zatrzymać. Stacja kontroli pojazdów musi zgłosić problem samodzielnie lub za pośrednictwem dostawcy oprogramowania przez Atmosferę do COI. Diagności mogą również wysyłać zgłoszenia na adres e-mail: niezgodnoscicepik2.0@kprm.gov.pl  Po rozwiązaniu zgłoszenia stacja przesyła do CEP brakujące badanie oraz przekazuje komunikat o wydaniu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego. Informuje również właściciela o powyższych czynnościach

UWAGA: jeśli na starcie AUTOVIN pojawia się komunikat:
"UWAGA: katalog danych technicznych jest starszy niż 2 lata. W celu zapewnienia aktualnych danych proszę uruchomić aktualizację: [...]",
należy wykonać pełną aktualizację pakietu SKP PRO. Zalecamy korzystanie z ikony "SKP aktualizacja" z Pulpitu Windows lub włączenie automatycznej aktualizacji (pkt.59) lub przeprowadzenie tego procesu ręcznie w oknie Administracji (sekcja XII > Sprawdź dostępność aktualizacji)

UWAGA NA BURZE - w związku z wieloma przypadkami uszkodzeń sprzętu lub oprogramowania spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami pogodowymi, zwracamy Państwa uwagę na konieczność zabezpieczenia sprzętu komputerowego przez stosowanie skutecznych zasilaczy awaryjnych. Wyładowania atmosferyczne mogą powodować przepięcia w sieci energetycznej lub chwilowy brak zasilania. Efektem może być uszkodzenie komputera, sprzętu peryferyjnego (np. czytniki kart kryptograficznych lub kodów DR), uszkodzenie oprogramowania lub bazy danych. Zdalna pomoc w takich przypadkach jest odpłatna (z wyjątkiem firm posiadających wykupiony odpowiedni abonament).

UWAGA: jeśli na starcie SKP PRO pojawia się komunikat:
"Aplikacja wyłączy się za X DNI ponieważ uruchomiona wersja jest starsza niż pół roku. W celu zachowania pełnej zgodności z prawem i wytycznymi CEPIK - zainstaluj nowszą wersję pakietu",
należy bezzwłocznie zainstalować najnowszą wersję pakietu SKP PRO, ponieważ po przekroczeniu tego terminu program SKP PRO nie uruchomi się.
Aktualizacja Pakietu SKP PRO: zalecamy korzystanie z ikony "SKP aktualizacja" z Pulpitu Windows lub włączenie automatycznej aktualizacji (pkt.59) lub ręcznie z okna Administracji (sekcja XII > Sprawdź dostępność aktualizacji)

OZNACZENIE DIAGNOSTY
W związku z wprowadzeniem kontroli poprawności oznaczenia diagnosty, informujemy, iż poprawny numer uprawnień diagnosty powinien mieć postać: LLL/D/CCCC, gdzie LLL to 2/3-znakowy kod literowy, D - stałe oznaczenie dla diagnostów, CCCC to czterocyfrowy kod diagnosty.
Pojawienie się komunikatu "Nieprawidłowy numer uprawnień diagnosty w Administracji SKP PRO", świadczy o błędnie wprowadzonym oznaczeniu diagnosty(-ów) w Administracji SKP PRO w sekcji "V. DIAGNOŚCI I HASŁA"
W związku z wieloma pytaniami wyjaśniamy jak przebiega
WYKONANIE BADANIA Z PRZEJŚCIEM DO TRYBU AWARYJNEGO
1) po połączeniu z CEPIK pobieramy dane pojazdu i otwieramy badanie
2) wracamy do okna głównego i naciskamy klawisz "Rozłącz" (lewa strona okna głównego)
3) otwieramy okno badania "w trakcie" nie wychodząc z trybu awaryjnego
4) kończymy badanie w trybie awaryjnym
5) przy rozpoczynaniu następnego badania, po naciśnięciu klawisza "początek", wychodzimy z trybu awaryjnego i kontynuujemy od pkt.1
   (UWAGA od aktualizacji z dnia 25.04.2023 możliwe jest bezpośrednie przełączenie się do trybu awaryjnego w oknie badania poprzez jednoczesne naciśnięcie dwóch klawiszy: Ctrl+A}
MASOWE WYSYŁANIE BADAŃ Z TRYBU AWARYJNEGO
1) po połączeniu z CEPIK otwieramy okno "dawno temu"
2) naciskamy klawisz "Wyślij w trybie awaryjnym"
3) po otwarciu okienka wyboru parametrów pojazdu, zostawiamy włączone pole "4"(numer podwozia-nadwozia-ramy) oraz zaznaczamy w dolnej części opcję "automatycznie przejdź dalej po 5 sekundach oczekiwania"
4) należy śledzić proces wysyłania nie ingerując w niego, chyba że wyświetli się monit o znalezieniu kilku pojazdów o zadanym numerze VIN - wtedy musimy dokonać wyboru
STAN LICZNIKA = 0
W związku z wieloma pytaniami odnośnie podawania stanu licznika = 0 (zero) otrzymaliśmy odpowiednią informację z CEPIK:
[...] Na chwilę obecną, zgodnie z dokumentacją, system CEP wymaga podania wartości licznika niezerową. W tym przypadku można podać wartość 1 (jeden).
W celu dopuszczenia wartości 0 konieczna była by zmiana założeń i implementacji zmian po akceptacji KPRM. Wnioski o zmianę w tym zakresie należy skierować bezpośrednio do KPRM na adres e-mail: buirocepik2.0@mc.gov.pl [...]
PRE-REJESTRACJA pojazdów o krótkich numerach VIN posiadających stare polskie dowody rejestracyjne lub wyrejestrowanych:
w związku z coraz większą ilością takich pojazdów (przyczep, ciągników, motocykli itd.) zgłaszających się do bt w stacjach kontroli, pojawił się problem niedostępności danych w bazie CEPIK. Nie należy takich pojazdów ponownie PRE-rejestrować. W dniu 17-10-2022 z biura Service Desk CEPIK otrzymaliśmy instrukcję postępowania w takich przypadkach:
[...]
1. SKP mogą używać pre-rejestracji TYLKO dla pojazdów zagranicznych. Jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce to SKP nie ma podstaw ani merytorycznych, ani prawnych do przekazania pre-rejestracji takiego pojazdu.
2. W takim przypadku to Starosta przez funkcjonalność "Archiwum" może przekazać brakujący pojazd do CEP. To Starosta decyduje czy jest to ten sam pojazd, czy jest to inny pojazd i wtedy Starosta go wprowadza do systemu CEPiK. Dopiero gdy Starosta przekaże lub potwierdzi poprawność pojazdu w CEP, wtedy dopiero SKP może przekazać badanie.
[...]

Przekazać badanie, czyli wykonać pełną procedurę dla badania technicznego.
UWAGA: przypominamy, że w procesie PRE-rejestracji, markę pojazdu wybieramy z KATALOGU (nie wpisujemy "z ręki"). Jeśli w katalogu nie znajdujemy marki - zgłaszamy ten fakt do Starostwa, które musi złożyć odpowiednie zapotrzebowanie na markę w ITS. Pola: rodzaj, podrodzaj, przeznaczenie, przebieg, jednostka przebiegu muszą być wypełnione.
W dniu 21.10.2020 CEPIK włączył pełną obsługę zwrotów wirtualnie zatrzymanych DR. Pełna funkcjonalność SKP PRO w tym zakresie jest dostępna od wersji 1197. Zwrotu dokumentu zatrzymanego wcześniej elektronicznie przez OKRD - po przeprowadzeniu badania technicznego lub dodatkowego badania technicznego odpowiedniego do zakresu stwierdzonych podczas zatrzymania usterek - dokonuje uprawniony diagnosta. Nie wszystkie wirtualne zatrzymania DR będą kończyły się zwrotem DR. Program SKP PRO automatycznie kwalifikuje określone formy zatrzymań do zwrotu po pozytywnym wyniku badania. Funkcja działa automatycznie. Jeśli w trakcie pobierania danych pojazdu do badania, otrzymamy z CEPIK informację o wirtualnym zatrzymaniu, wówczas podczas kończenia badania, program wyświetli komunikat z pytaniem, czy zapisać zwrot dokumentu. Diagnosta zawsze ma decydujący głos w tej sprawie. Zwrot jest możliwy w następujących przypadkach:
DICT097_PZP - Pojazd zagraża porządkowi ruchu (dla badania OKRESOWEGO lub DODATKOWEGO)
DICT097_WOS - Pojazd narusza wymagania ochrony środowiska (dla badania OKRESOWEGO lub DODATKOWEGO)
DICT097_BBT - Brak badań technicznych (tylko dla badania OKRESOWEGO)
DICT097_PZB - Zagrożenie bezpieczeństwa (dla badania OKRESOWEGO lub DODATKOWEGO)

WAŻNA INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW KART KRYPTOGRAFICZNYCH Z OPROGRAMOWANIEM ENCARD
W związku z sygnałami o blokadach dostępu do kart starszego typu, od producenta kart, firmy CenCert otrzymaliśmy informację o ryzyku blokady kart wydawanych w pierwszym okresie obowiązywania CEPIK. W przypadku posiadania niżej opisanego modelu karty, zalecamy niezwłoczne zaopatrzenie się w nowszy model i wystąpienie o dodatkowy certyfikat SSL:

Karty procesorowe mają określoną żywotność. Po upływie kilku lat użytkowania może dojść do uszkodzenia karty (np. karta się blokuje albo "nie widać jej" w czytniku). Szczególne ryzyko wiąże się z kartami, które służą już przez dłuższy czas. Pomocą w sprawdzeniu, czy używana przez SKP karta jest stara, może być sprawdzenie modelu karty w programie Encard Zarządca kart. Jeśli karta jest modelu "Classic-t1", to na pewno jest już używana przez dłuższy czas, ponieważ model ten został kilka lat temu zastąpiony w dystrybucji modelem "IAS-ECC". 

Podsumowując - jeśli SKP używa karty "Classic-t1", to znaczy, że ta karta jest już używana dość długo i jest podwyższone ryzyko awarii. Karta może być dalej używana, ale zdecydowanie zalecamy posiadanie przez SKP karty zapasowej, nowszej, przygotowanej do pracy (wyposażonej w certyfikat z MSWiA). Dla nowszych kart, "IAS-ECC", również zalecamy posiadanie przez SKP zapasowej karty, ponieważ karta jest kluczowym elementem infrastruktury, a koszt karty jest nieporównywalny z kosztami ewentualnego przestoju stacji.
Ze swojej strony oferujemy czytniki innego typu: CryptoCertum MINI USB. Są to urządzenia wielkości pendrive'a ze zintegrowaną wewnętrzną kartą kryptograficzną wielkości karty SIM. Jego zaletą jest zwarta obudowa uniemożliwiająca zanieczyszczenie karty lub czytnika. Zamówienia można kierować na numery 42 673 48 14 lub nasze infolinie (telefony powyżej).

PRE-rejestracja: w związku z wieloma interpretacjami definicji PRE-rejestracji, informujemy, iż PRE-rejestracja jest to proces polegający na zgłoszeniu pojazdu do systemu CEPIK. PRE-rejestrację może wykonać każdy podmiot uprawniony do zapisu danych w systemie CEPIK (np. urząd celny, ubezpieczyciel, policja, wydział komunikacji itd). Zwracamy uwagę na fakt, iż PRE-rejestracja nie jest tożsama z pierwszym badaniem technicznym (np. pojazdu sprowadzonego z zagranicy). Dlatego prosimy podczas procesu otwierania nowego badania technicznego, ZAWSZE rozpoczynać od wyszukania pojazdu w bazie CEPIK wg numeru VIN. Niezależnie od tego, czy pojazd jest, był lub nie był nigdy zarejestrowany w Polsce.
Komunikat: " Nie znaleziono SKP w bazie danych (numer podmiotu w ewidencji ..." oznacza błąd po stronie systemu certyfikacyjnego. W większości przypadków, do końca danego dnia wysyłanie badań do systemu CEPIK będzie niemożliwe (pobieranie danych pojazdów działa poprawnie). Następnego dnia od rana wszystko powinno działać poprawnie. Zaległe badania wysyłamy z okienka "dawno temu" klawisz: <Tryb awaryjny> lub < Wyślij do CEPiK>.
WERYFIKACJA I PRZEBUDOWA: jeśli z jakiegoś powodu następuje "zmrożenie" ekranu, program wygląda jakby się zawiesił, nie ma możliwości zakończenia bt, itp. - proszę wykonać proces "Weryfikacji i przebudowy" używając odpowiedniego klawisza w oknie Administracji. Prosimy pamiętać o konieczności ustawienia zgodności uruchamiania w trybie administratora systemu Windows - identycznie jak to ma miejsce w przypadku SKP PRO (jeśli uruchamianie SKP PRO jest ustawione w trybie administratora, program "paradox.exe" w podfolderze: "PdxHeader" też MUSI być ustawiony do pracy w takim trybie.  Z pewnością w większości przypadków pomoże to naprawić problem. Po naciśnięciu klawisza "Weryfikacja i przebudowa" należy zatwierdzić bieżący rocznik i poczekać na zakończenie procesu. Na koniec należy ponownie uruchomić program SKP PRO i sprawdzić zapisy w Rejestrze SKP ("dawno temu").

 

Przypominamy (p. www.japa.com.pl: 2016-07-01 i 2014-12-20), że program antywirusowy AVAST FREE może powodować uszkodzenie programu SKP PRO blokując zapis danych konfiguracyjnych do pliku na dysku lokalnym. W celu naprawy problemu należy skonfigurować wykluczenia ze skanowania dla folderu z oprogramowaniem, domyślnie: C:\SKP 2002 (w wersji sieciowej wykluczenie powinno dotyczyć również folderu serwera).

 

 

PRZED PIERWSZYM URUCHOMIENIEM SKP PRO

CERTYFIKATY (instrukcja instalacji i rejestracji)

CERTYFIKATY CEPIK (instrukcja instalacji i rejestracji CEPIK)

certyfikat urzędu (ważny do 2027.10.27: instalować w magazynie "Zaufane główne urzędy certyfikacji")