CEPiK 2.0 |
2014.05.13 Warszawa (info ze strony www.japa.com.pl) W dniu 13.05.2014 roku odbyło się spotkanie zespołu roboczego w Departamencie Ewidencji Państwowych przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych w Warszawie. Naszą firmę reprezentował p. Jarosław Pakulski. Agenda spotkania inicjującego obejmowała m.in. kwestie związane z rozwiązaniami dla SKP w ramach projektu CEPiK 2.0. Szczegółowa agenda spotkania: 1) Wprowadzenie: 2) Omówienie przyjętych zmian w komunikacji w zakresie rozszerzenia o stan
licznika 3) Podłączenie do systemu CEPiK 2.0 4) Przekazanie wyniku badania technicznego do systemu CEPiK 2.0 5) Przekazywanie danych SKP, informacji o diagnostach i ich uprawnieniach 6) Ważne terminy 7) Pytania i uwagi W trakcie spotkania poruszono kwestie związane bezpośrednio z pracą SKP w kontekście połączenia z systemem CEPiK 2.0. Podstawowa i najważniejsza informacja dotyczy konieczności posiadania przez wszystkie stacje kontroli - stałego łącza internetowego. Dzięki temu będzie można pominąć uciążliwe wysyłanie plików XML z logowaniem się za pomocą witryny CEPiK. Powinno to usprawnić sam proces transmisji, uodpornić ją na błędy samej przeglądarki Mozilla Firefox jak i na kłopoty z maszyną wirtualną Java. Badanie techniczne będzie
zaczynało się od wprowadzenia danych identyfikacyjnych pojazdu oraz wysłania
odpowiedniego zapytanie do systemu CEPiK 2.0 przez aplikację SKP PRO. Po
otrzymaniu informacji zwrotnej, diagnosta dokona ich porównawczej analizy z
dokumentem rejestracyjnym pojazdu. W informacji zwrotnej znajdzie się cała
historia badań pojazdu, w tym także informacje o ewentualnych badaniach zakończonych
wynikiem negatywnym wraz z opisem usterek wykonanym przez diagnostę, który to
badanie wykonał. Nasi Użytkownicy znają już tę opcję jako N-REJESTR, w którym
przechowujemy informacje o badaniach zakończonych wynikiem negatywnym. Po zakończonym
badaniu, informacja o nim zostanie bezzwłocznie przekazana do systemu CEPiK
2.0. Wstępne założenie przewiduje możliwość anulowania badania w dowolnym
momencie na życzenie dysponenta pojazdu. Jednakże taka informacja również
zostanie przesłana do systemu. W założeniu diagnosta powinien te czynności
wykonać przed rozpoczęciem właściwego badania. Jednak codzienna praktyka
pokazuje, że nie będzie to stosowane powszechnie ... Przewiduje się proces
"prerejestracji" m.in. dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy. Szczegółowych
rozwiązań w tym temacie na razie nie przedstawiono. Osobnym tematem było
skategoryzowanie listy usterek. Aktualnie obowiązujące nie przewidują wielu
konkretnych usterek jak również posiadają nieaktualne opisy (np. opis usterki
dla badań dodatkowych 7.01 - dot. badania VAT - gdzie wskazuje się błędną
podstawę prawną). Opisy dokonywane przez diagnostów będą systematyzowane i
stopniowo wprowadzane do katalogu usterek. Przedmiotem dalszych
ustaleń i konsultacji będą m.in: Jeśli po otrzymaniu informacji zwrotnej z systemu CEPiK 2.0 okaże się, że dane nie są zgodne, wówczas uprawniony diagnosta ma mieć możliwość ich skorygowania. Na razie nie przedstawiono konkretnych informacji ani nawet założeń jak miałoby to przebiegać, aby uniemożliwić i wyeliminować ewentualne pomyłki. Wprowadzenie nowego systemu CEPiK 2.0 będzie się wiązało również ze zmianą autoryzacji i wprowadzeniem nowych kart kryptograficznych. Nie podano konkretnych terminów wprowadzenia zmian, jednak cały proces musi zakończyć się do końca 2016 roku. Wstępnie termin ten jednak bardzo przyśpieszono. Zakończenie wprowadzania zmian przewidziano do końca I kwartału 2015 roku. |